Szlaki

Niebieski szlak rowerowy ATR

Pozostałe szlaki

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Dystans
33.3 km
Czas
4:19 hh
Dla kogo
Dla rowerzystów okazjonalnych, Dla miłośników kolarstwa górskiego
Poziom trudności
dla średniozaawansowanych
O szlaku
Oznakowanie
Niebieski
Nachylenie
0.73 %
Najwyższy punkt
222 m
Najniższy punkt
157 m
Suma podjazdów
225 m
Suma zjazdów
260 m
Połączony z GreenVelo
TAK
Województwo:
Podkarpackie
Królestwo:
Nad Zalewem Wiślanym
Miejsce startu:
Brzóza Królewska, zalew
Miejsce końca:
Skrzyżowanie leśnych dróg na południowy zachód od Rudnika, szlak zielony ATR
Niebieski szlak rowerowy ATR to leśna trasa długości nieco ponad 30 kilometrów, biegnąca z Brzózy Królewskiej przez Puszczę Sandomierską na zachodnim brzegu doliny Sanu, między Leżajskiem a okolicami Rudnika nad Sanem. Trasa typowo przyrodnicza, poprowadzona z dala od miast, dobrymi drogami, ścieżkami, duktami i bezdrożami leśnymi. Idealna na rekreacyjną wycieczkę w teren w ciepły, letni dzień, gdyż drzewa swoim cieniem chronią rowerzystę od nadmiernej ekspozycji na słońce.
Ogólny przebieg szlaku: Brzóza Królewska (0,0 km) - Las Klasztorny, skrzyżowanie ze szlakiem Green Velo (3,6 km) - Zalew Floryda (7,0 km) - Jelna (11,7 km) - Rezerwat "Kołacznia" (19,2 km) - Majdan Łętowski (22,5 km) - PKP Łętownia (27,1 km) - koniec szlaku w lesie (33,4 km).
Szlak zaczyna się we wsi Brzóza Królewska. Jest to dawna osada puszczańska, w której do dziś żywe są tradycje ludowe i zachowało się tradycyjne budownictwo. Według miejscowej legendy, nazwy: Brzóza Królewska i Brzóza Stadnicka powstały po rozgraniczeniu włości Stadnickich od dóbr królewskich poprzez namalowanie na granicznych brzozach liter - odpowiednio "S" oraz "K". Walory krajobrazowe tego terenu przyczyniły się do utworzenia Brzóźniańskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
W tutejszych lasach, w połowie lat 90-tych, Leśnictwo Zerwanka rozpoczęło jedną z pierwszych w kraju hodowli głuszców w warunkach półnaturalnych. Wyhodowane ptaki wypuszczano na wolność w innych rejonach Polski, ratując ten zagrożony wyginięciem gatunek. Ta część otaczającego Leżajsk od zachodu kompleksu leśnego od wieków nazywana jest "Lasem Klasztornym". W pobliżu, w otoczeniu boru bagiennego, znajduje się rezerwat torfowiskowy „Suchy Łuk”. Na potoku Tartakówka w Brzózie Królewskiej został utworzony niewielki zalew, pełniący funkcje rekreacyjne. Znajduje się on 1 km na północ od szlaku i jest dobrym miejscem odpoczynku nad wodą.
Szlak biegnie dalej w kierunku Leżajska, lecz nie dociera do miasta. Przechodzi przez rezerwat „Las Klasztorny”, chroniący resztki naturalnych lasów dawnej Puszczy Sandomierskiej. Biegnie przez krótki odcinek wspólnie ze szlakiem Green Velo, który skręca do Leżajska. Natomiast szlak ATR biegnie do zalewu Floryda - niewielkiego, rekreacyjnego akwenu, ukrytego w Lesie Klasztornym.
Szlak okrąża zalew i biegnie dalej lasami, w kierunku północno-zachodnim. Opuszcza następnie lasy i przez kilka kilometrów prowadzi przez pola uprawne i wioski na południe od Nowej Sarzyny. Dociera do najmniejszego w Polsce rezerwatu przyrody "Kołacznia". Na powierzchni zaledwie 1000 m2 (0,1 ha) chroni on jedyne w Polsce naturalne stanowisko azalii pontyjskiej (różanecznik żółty). To roślina typowa dla Kaukazu i Azji Mniejszej.
W tym miejscu trasa skręca na północ i przez pola i lasy prowadzi do stacji PKP Łętownia, a następnie kończy się w środku lasu na południe od Rudnika. W tym miejscu łączy się z zielonym szlakiem ATR, którym można wrócić do Rudnika i następnie szlakiem Green Velo dojechać z powrotem do Brzózy Królewskiej. Taka wyprawa będzie miała razem blisko 80 kilometrów, co jest całkiem sporym dystansem. Można też wrócić do Brzózy Królewskiej drogami, przez Wólkę Łętowską i Wolę Zarczycką - jest to ok. 25 kilometrów. Atrakcje na szlaku: 1. Puszcza Sandomierska 2. Rezerwat "Las Klasztorny" koło Leżajska 3. Zalew Floryda k. Leżajska 4. Rezerwat "Kołacznia". Szlak w całości przejezdny dla roweru z sakwami / przyczepką rowerową. Szlak poprowadzony wyłącznie po drogach wyłączonych z ruchu pojazdów lub po drogach lokalnych o małym i bardzo małym natężeniu ruchu pojazdów, brak niebezpiecznych skrzyżowań. Szlak o charakterze rekreacyjnym. Szlak dla miłośników kolarstwa górskiego i jazdy typu offroad.
DRUKUJ
Rozwój Polski Wschodniej Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013