Szlaki

Szlak rowerowy nr 1 w gminie Lidzbark Warmiński - kolor czerwony

Pozostałe szlaki

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Dystans
49.1 km
Czas
4:19 hh
Dla kogo
Dla rowerzystów okazjonalnych, Dla miłośników kolarstwa górskiego
Poziom trudności
dla średniozaawansowanych
O szlaku
Oznakowanie
Czerwony
Nachylenie
0.93 %
Najwyższy punkt
131 m
Najniższy punkt
60 m
Suma podjazdów
457 m
Suma zjazdów
476 m
Odcinki o dużym nachyleniu
1
Połączony z GreenVelo
TAK
Województwo:
Warmińsko-Mazurskie
Królestwo:
Warmia i okolice
Miejsce startu:
Lidzbark Warmiński, początek szlaku "Kolejowego" - droga na Lubomino
Miejsce końca:
Lidzbark Warmiński, rondo Poniatowskiego (skrzyżowanie dróg wojewódzkich nr 511 i 513)
Szlak czerwony w gminie Lidzbark Warmiński to jeden ze szlaków rowerowych, wytyczonych w tej okolicy. Jest to dość długa trasa, licząca blisko 50 kilometrów, przez co wymaga dobrej kondycji. Szlak jest świetnie oznakowany i dedykowany raczej użytkownikom rowerów górskich. Biegnie przez bardzo urozmaicone tereny, w dużej części gruntowymi, leśnymi drogami, na zachód od Lidzbarka Warmińskiego.
Ogólny przebieg szlaku: Lidzbark Warmiński, początek szlaku "kolejowego" (0,0 km) - Łaniewo (6,6 km) - skrzyżowanie ze szlakiem "kolejowym" (12,9 km) - Kaszuny (18,6 km) - Babiak (22,9 km) - Runowo (29,2 km) - Workiejmy (34,7 km) - Nowa Wieś Wielka (39,9 km) - Wielochowo (44,5 km) - Lidzbark Warmiński (49,1 km).
Początek i koniec trasy znajduje się w Lidzbarku Warmińskim. Miasto uzyskało prawa miejskie w 1308 r. Od połowy XIV w. do końca wieku XVIII był stolicą Warmii – ważnym ośrodkiem gospodarczym, kulturalnym i religijnym regionu. W centrum miasta zachował się średniowieczny układ urbanistyczny, mury miejskie z Wysoką Bramą, zabytkowa zabudowa rynku, w tym XIX-wieczny ratusz. Najbardziej rozpoznawalnym zabytkiem miasta jest Zamek Biskupów Warmińskich – jeden z najcenniejszych tego typu obiektów w Polsce.
Szlak rozpoczyna się na rozwidleniu dróg na Ornetę i Lubomino, w miejscu, gdzie znajduje się również początek szlaku "kolejowego", prowadzącego do Ornety. Pierwszy odcinek biegnie asfaltową drogą w dolinie rzeki Łyny, przez wieś Łaniewo. Ciekawą opcją jest pokonanie tego odcinka trasy nie szlakiem czerwonym po szosie, ale zielonym szlakiem "kolejowym". Można nim jechać część trasy do Łaniewa (ok. 7 kilometrów) lub do skrzyżowania ze szlakiem czerwonym przed wsią Wolnica (4,8 km). Dystans obiema drogami jest niemal taki sam i wynosi niecałe 13 kilometrów. Atutem szlaku "kolejowego" jest przebieg przez lasy, z dala od cywilizacji, drogą rowerową po nasypie dawnej linii kolejowej. Za to szlak czerwony pozwala na obejrzenie malowniczej doliny rzeki Łyny poniżej Lidzbarka Warmińskiego.
Dalsza część szlaku, niemal 30 kilometrów, aż do Wielochowa, to niemal wyłącznie leśne i polne drogi gruntowe. Na tym odcinku nie ma wielu atrakcji i zabytków, ale trasa biegnie przez bardzo malownicze tereny, niewielkie wsie i rozległe lasy. Szlak unika ruchliwych dróg asfaltowych, a pagórkowaty teren sprawia, że jazda nie jest monotonna. W lasach, przez które przebiega szlak, ukryte są dziesiątki schronów i umocnień tzw. "Trójkąta Lidzbarskiego" - przedwojennej linii umocnień Prus Wschodnich.
W Wielochowie można odpocząć nad miejskim kąpieliskiem. Szlak czerwony napotyka znaki Green Velo i obie trasy prowadzą drogą rowerową do niedalekiego już Lidzbarka Warmińskiego. W tej części trasy znajduje się słynna "świecąca w ciemności" ścieżka rowerowa. Jest to krótki odcinek, znajdujący się przy drodze wojewódzkiej. Warto ten kawałek pokonać o zmroku. Atrakcje na szlaku: 1. Lidzbark Warmiński - zabytki, układ urbanistyczny 2. linia kolejowa Orneta-Lidzbark (szlak kolejowy) 3. Jezioro Wielochowskie - kąpielisko 4. "świecący asfalt" ścieżki rowerowej obok Wielochowa. Szlak w całości przejezdny dla roweru z sakwami / przyczepką rowerową. Szlak poprowadzony wyłącznie po drogach wyłączonych z ruchu pojazdów lub po drogach lokalnych o małym i bardzo małym natężeniu ruchu pojazdów, brak niebezpiecznych skrzyżowań. Szlak o charakterze rekreacyjnym. Szlak dla miłośników kolarstwa górskiego i jazdy typu offroad.
DRUKUJ
Rozwój Polski Wschodniej Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013