Szlaki

Duża Pętla Bielińska

Pozostałe szlaki

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Dystans
38.1 km
Czas
4:07 hh
Dla kogo
Dla miłośników kolarstwa górskiego
Poziom trudności
dla zaawansowanych
O szlaku
Oznakowanie
Zielony
Nachylenie
1.6 %
Najwyższy punkt
596 m
Najniższy punkt
289 m
Suma podjazdów
611 m
Suma zjazdów
610 m
Odcinki o dużym nachyleniu
1
Województwo:
Świętokrzyskie
Królestwo:
Góry Świętokrzyskie i okolica
Miejsce startu:
Święty Krzyż, parking na szczycie
Miejsce końca:
Święty Krzyż, parking na szczycie
Duża Pętla Bielińska to liczący blisko 40 kilometrów szlak rowerowy, wytyczony w centralnej części Gór Świętokrzyskich. Rozpoczyna się i kończy na Świętym Krzyżu, biegnąc przez drogi i bezdroża gminy Bieliny. Szlak jest dość słabo oznakowany i miejscami bardzo trudny, rekomendowany wyłącznie rowerzystom na rowerach górskich, wprawionych w jeździe terenowej.
Ogólny przebieg szlaku: Święty Krzyż, parking na szczycie (0,0 km) - Huta Szklana, Osada Średniowieczna (2,1 km) - Kakonin (11,2 km) - Bieliny (17,4 km) - Makoszyn (23,2 km) - Lechów (27,3 km) - Bartoszowiny (32,6 km) - Huta Szklana, Osada Średniowieczna (36,0 km) - Święty Krzyż, parking na szczycie (38,1 km).
Trasa rozpoczyna się na szczycie Łysej Góry, liczącego 584 metry szczytu pasma Łysogór. Obok najwyższej Łysicy, to jeden z dwóch najbardziej znanych szczytów Gór Świętokrzyskich. Właśnie na Łysej Górze według podań odbywały się w średniowieczu sabaty czarownic, a w czasach przedchrześcijańskich był to ośrodek kultu religijnego. Zachowały się kręgi kamienne, w których odbywały się dawne rytuały. Później na szczycie wzniesiono zespół klasztorny i góra otrzymała nazwę Świętego Krzyża, a nazwa ta została przeniesiona na cały masyw górski. Klasztor i umiejscowione w nim muzeum warto zwiedzić przed rozpoczęciem wycieczki rowerowej, podobnie jak charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, pozbawione drzew głazowiska, zwane gołoborzami. Święty Krzyż to popularne miejsce wycieczek, jest tu sporo obiektów gastronomicznych. Na szczycie znajduje się potężna wieża telekomunikacyjne, spod której zaczyna się trasa szlaku.
W pierwszej kolejności prowadzi on mocno w dół, do Huty Szklanej - osady pod szczytem, w której znajduje się kolejny kompleks turystyczny. To osada średniowieczna - zespół obiektów, tworzących replikę średniowiecznej wioski o charakterze "żywego skansenu". Odbywają się tu różnego rodzaju pokazy, warsztaty i imprezy, na których poznać można życie, wiarę i zwyczaje średniowiecznych mieszkańców tych terenów. Jest także plac zabaw, karczma i punkt informacji turystycznej.
Z Huty Szklanej szlak prowadzi na zachód, przez położone u podnóża lasów, porastających pasmo Łysogór, wioski: Podłysicę i Kakonin, wracając następnie na przełaj przez pola do gminnej wsi Bieliny. Zobaczyć tu można barokowy kościół, a miejscowość stanowi lokalne centrum administracyjne i gospodarcze. Z Bielin szlak prowadzi dalej na południe, do wsi Makoszyn, w której również zachował się zabytkowy kościółek, właściwie kaplica z XIX wieku. Tu szlak dociera do kolejnego z pasm wzniesień Gór Świętokrzyskich - Pasma Cisowsko-Orłowińskiego, i przekroczywszy drogę krajową zakręca na północ i przez wsie Lechów i Bartoszowiny wraca do Huty Szklanej. Stąd pozostaje rowerzyście jeszcze podjazd ponad 100 metrów na Święty Krzyż.
Trasa jest dość malownicza, ale jej kilka kilometrów zostało poprowadzone praktycznie bezdrożami. Z tego powodu nadaje się wyłącznie na rowery górskie. Można jednak ją lekko zmodyfikować, omijając szosami odcinki terenowe. Wówczas będzie ona znacznie łatwiejsza. Ominąć można także ciężki podjazd na Łysą Górę, zaczynając i kończąc wycieczkę w Hucie Szklanej. Atrakcje na szlaku: 1. Święty Krzyż - klasztor, muzeum, punkt widokowy, gołoborza, Świętokrzyski Park Narodowy 2. Huta Szklana - osada średniowieczna 3. widoki na pasma Gór Świętokrzyskich. Szlak nie jest w całości przejezdny dla roweru z sakwami / przyczepką rowerową. Szlak poprowadzony wyłącznie po drogach wyłączonych z ruchu pojazdów lub po drogach lokalnych o małym i bardzo małym natężeniu ruchu pojazdów, brak niebezpiecznych skrzyżowań. Szlak dla miłośników kolarstwa górskiego i jazdy typu offroad.
DRUKUJ
Rozwój Polski Wschodniej Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013